Korzystanie ze strony oznacza zgodę na
wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w regulaminie oraz polityce prywatności.
a
a
a

Rola zaufania w procesie leczenia

„New England Journal of Medicine (NEJM) opublikował pracę Public Trust in Physicians, a w niej wyniki badania poziomu zaufania, jakim opinia publiczna darzy lekarzy jako grupę zawodową. Jedne z najniższych wyników tego współczynnika zanotowano dla Polski. Potwierdza to wcześniejsze dane z badań European Trusted Brands przeprowadzanych co roku przez Readers Digest wskazując, że poziom zaufania do lekarzy dynamicznie w Polsce spada od 2011 roku z poziomu 73% do 56% w 2014 roku.

Od lat systematycznie spada stopień zaufania wobec lekarzy.

Trudno jednoznacznie określić przyczynę tego stanu. Wiele osób uważa, że za ten stan odpowiada pogarszające się notowania polskiej służby zdrowia a lekarze będący na pierwszej „linii ognia” zbierają najbardziej negatywne
oceny mimo iż wiele problemów nie jest od nich zależnych.

Natomiast należy pamiętać, że problem braku zaufania pacjenta do lekarza prowadzącego to problem dużo głębszy i bardziej skomplikowany niż może się wydawać. Brak porozumienia na linii lekarz-pacjent może skutkować znaczącym obniżeniem skuteczności terapii. Pacjent, który nie ufa swojemu lekarzowi nie ufa również zaordynowanemu przez niego leczeniu, nie stosuje się do jego zaleceń, poszukuje innych, często sprzecznych z zaleceniami lekarza metod leczenia. Dużym niebezpieczeństwem jest również fakt, iż pacjent w wyniku swoich odczuć odkłada wizytę u specjalisty i w momencie wystąpienia niepokojących objawów próbuje leczyć się sam. Prowadzi to często do opóźnienia prawidłowej diagnozy i szybszego rozwoju choroby. Może prowadzić to również do wydłużenia czasu leczenia, komplikacji lub jego nieskuteczności. Pogłębiając jednocześnie wzrost braku zaufania.

Brak poczucia bezpieczeństwa wynikający z niepewności wpływa znacząco na obniżenie jakości życia chorego.

Dlatego też wśród cenionych kompetencji lekarza oprócz wiedzy i doświadczenia niezbędne są kompetencje społeczne, empatia i zrozumie. Niestety w codziennych kontaktach z pacjentem często brakuje czasu by w pełni móc skupić się nie tylko na chorobie pacjenta ale i na nim samym.


Na pewno niezbędne są zmiany w funkcjonowaniu aktualnej służby zdrowia pozwalające na rozszerzenie diagnostyki i konsultacji również o spojrzenie holistyczne na pacjenta.

Wróć do bazy artykułów

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu oraz polityki prywatności

Opinie wyrażone w serwisie lekarze w regionie są właśnością ich autorów.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki oraz naszego regulaminu oraz polityki prywatności.